Sok pomidorowy

Pozostając w wiejskim klimacie kuchni kresowej, tym razem skupimy się na warzywach uprawianych w przydomowych ogródkach. Ich przykładem są właśnie pomidory, z których można wyczarować niezwykle aromatyczny sok, do którego wypróbowania gorąco zachęcamy.

Na kanapkę, do sałatki, a może też na zimę? Pomidory kryją w sobie bogactwo witamin i minerałów. Przede wszystkim pomidory to duża ilość witaminy C (już jeden dojrzały owoc spełnia dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę w 60%), którą warto spożywać szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, ze względu na jej przeciwprzeziębieniowe działanie. Ponadto pomidory zawierają także antyoksydanty neutralizujące wolne rodniki, którymi są witamina B oraz beta-karoten. Innymi cennymi składnikami są witaminy z grupy B (istotne dla układu nerwowego), witamina PP (odpowiadająca za metabolizm cholesterolu i cukry we krwi), potas obniżający ciśnienie krwi, witamina K regulująca krzepliwość krwi, a także wapń, magnez i żelaza. Poza mnóstwem właściwości prozdrowotnych pomidory oraz przetwory z nich produkowane są niezwykle smaczne, dlatego szczególnie gorąco zachęcamy do wypróbowania przepisu na sok pomidorowy, który sprawdzi się w każdym sezonie.

Sok pomidorowy

  • dojrzałe pomidory
  • odrobina wody
  • sól
  • cukier
  • opcjonalnie pieprz cayenne/pikantna papryczka własnego wyboru

Pomidory należy sparzyć, obrać ze skórki i pokroić w ćwiartki. Podlać odrobiną wody i gotować na małym ogniu ok. 1 godziny. Rozgotowane pomidory przetrzeć przez gęste sito. Otrzymany sok doprawić solą i cukrem i zagotować. Gorący przelać do butelek. Na litr soku dodać 5 gramów soli i pół łyżeczki cukru.

Fanom pikantnych smaków serdecznie polecamy dodatek pieprzu cayenne lub innej pikantnej papryczki, którą można dodać do garnka razem z surowymi pomidorami. Chilli przyjemnie rozgrzewa i sprawdzi się szczególnie w zimne dni, kiedy potrzebujemy dodatkowego ciepła.

Życzymy smacznego!